آیا ترکیب عسل و شیر مفید است؟

ترکیب شیر و عسل

فهرست مطالب

مقدمه

عسل و شیر ترکیب کلاسیکی است که اغلب در نوشیدنی ها و دسرها  مورد استفاده قرار می گیرد.

شیر و عسل علاوه بر خاصیت  آرام بخشی فوق‌العاده، می‌توانند طعمی غنی به دستور پخت های مورد علاقه شما بدهند.

علاوه بر این، این دو ماده به دلیل خواص دارویی آنها مورد تحقیق قرار گرفته و اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شوند. این مقاله به بررسی فواید و مضرات عسل و شیر می پردازد.

شیر و عسل

فواید

ترکیب شیر با عسل می تواند با چندین مزیت بالقوه برای سلامتی همراه باشد.

می تواند کیفیت خواب را بهبود دهد

بسیاری از افراد یک لیوان شیر گرم با عسل را درست قبل از خواب می نوشند تا به بهبود کیفیت خواب آنها کمک کنند که توسط علم نیز پشتیبانی می شود.

در واقع، یک مطالعه بر روی 68 بیمار مبتلا به بیماری های  قلبی بستری در بیمارستان نشان می دهد که نوشیدن مخلوط شیر و عسل دو بار در روز به مدت 3 روز کیفیت کلی خواب را بهبود می بخشد.

به علاوه، چندین مطالعه دیگر نیز به این نکته اشاره دارند که مصرف جداگانه شیر و عسل نیز می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.

برای مثال، یک مطالعه نشان داد که مصرف 10 گرم یا حدود 1/2 قاشق غذاخوری عسل 30 دقیقه قبل از خواب کیفیت خواب را بهبود بخشیده و سرفه شبانه را در 300 کودک مبتلا به عفونت های تنفسی کاهش می دهد

به همین نحو، مطالعه روی 421 فرد مسن نشان داد که کسانی که به طور منظم شیر یا فرآورده های شیری مصرف می کنند، کمتر در به خواب رفتن دچار مشکل می شوند

از استحکام استخوان ها پشتیبانی می کند

شیر منبع عالی برای کلسیم محسوب می شود، و نقش کلیدی در سلامت استخوان ها دارد.

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن شیر می تواند تراکم مواد معدنی استخوان ها را بهبود بخشیده و با کاهش خطر پوکی استخوان و شکستگی مرتبط می باشد.

ترکیب شیر با عسل حتی  می‌تواند فواید بسیار بیشتری در استخوان‌سازی داشته باشد.

در واقع، عسل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می تواند از سلامت استخوان ها محافظت کند

بررسی دیگری نشان می دهد که این ترکیب می تواند برخی از اثرات منفی مرتبط با ورزش را کاهش و در عین حال استخوان سازی را افزایش دهد

می تواند سلامت قلب را بهبود دهد

شیر و عسل هر کدام با چندین مزیت بالقوه برای سلامت قلب مرتبط هستند.

به طور خاص، ثابت شده که شیر سطح کلسترول HDL (خوب) را افزایش می دهد، این مسئله می تواند به پاکسازی پلاک از شریان ها به منظور محافظت در برابر بیماری قلبی کمک کند. با این حال، این فقط در مورد شیر کامل صدق می کند و نه شیر فاقد چربی.

هم چنین سرشار از پتاسیم می باشد، این ماده مغذی ضروری می تواند به کاهش سطح فشار خون کمک کند.

در عین حال، مطالعات نشان می دهد که عسل می تواند سطوح تری گلیسیرید و کلسترول LDL (بد) که همگی عوامل خطرناکی در بیماری های قلبی هستند را کاهش دهد.

عوارض

اگرچه شیر و عسل ممکن است فواید متعددی برای سلامتی داشته باشند، اما چند عارضه نیز وجود دارند که باید مد نظر قرار داد.

در صورتیکه به دلیل عدم تحمل لاکتوز  یا حساسیت به شیر از شیر گاو اجتناب می کنید و یا از رژیم غذایی بدون لبنیات پیروی می نمائید، این ترکیب احتمالا"  برای شما مناسب نمی باشد.

مصرف لبنیات همچنین می تواند با خطر بیشتر برخی از بیماری های پوستی، از جمله آکنه، روزاسه و اگزما مرتبط باشد.

همچنین به خاطر داشته باشید که اگرچه عسل دارای خواص زیادی برای سلامتی است، اما قند و کالری بالایی دارد. مصرف مقادیر زیاد قند افزوده می تواند به افزایش وزن، بیماری قلبی، دیابت و مشکلات کبدی منجر شود

عسل همچنین برای کودکان کوچکتر از 12 ماه نامناسب است، زیرا حاوی باکتری هایی است که می توانند به بوتولیسم نوزاد ( یک بیماری جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی) کمک کند

علاوه بر این، گرم کردن عسل در دمای بالا می تواند تشکیل هیدروکسی متیل فورفورال (HMF-ترکیبی دارای اثرات مثبت و منفی بر سلامتی در صورت مصرف در مقادیر زیاد ) را افزایش دهد

بنابراین، بهتر است مصرف خود را تعدیل کرده و از گرم کردن آن در دمای بالا اجتناب کنید تا فواید سلامتی بالقوه آن را به حداکثر برسانید.

نتیجه گیری

شیر و عسل دو ماده قوی هستند که فواید زیادی برای سلامتی دارند. به ویژه، می توانند کیفیت خواب را بهبود بخشیده، استحکام استخوان ها را افزایش داده و سلامت قلب را ارتقا دهند.

با این حال، این غذاها ممکن است اثرات نامطلوبی نیز داشته و برای همه افراد مناسب نباشند. بنابراین، بهتر است میزان مصرف خود را تعدیل کرده و از این ترکیب به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من