آیا می توان از عسل برای درمان رفلاکس اسید معده استفاده کرد؟

عسل برای درمان رفلاکس اسید معده

فهرست مطالب

مقدمه

اگر پس از غذا خوردن برگشت اسید معده به مری را تجربه کرده اید، احتمالا" رفلاکس اسید معده دارید. هنگام تردید در مود گزینه های بدون نسخه (دارو های OTC) یا داروهای تجویزی، برخی از افراد برای تسکین علائم به درمان های طبیعی روی می آورند.

درمان رفلاکس اسید معده

 

عسل هزاران سال است که در طب سنتی هندوستان برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود. برخی تحقیقات و شواهد حاکی از تاثیر عسل در تسکین گلو درد و کاهش علائم رفلاکس اسید معده هستند

فواید عسل چه می باشند؟

فواید

  1. عسل سرشار از آنتی اکسیدان بوده برخی از انواع عسل به اندازه میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان دارند.
  2. عسل حاوی پراکسید هیدروژن طبیعی است که در درمان زخم ها موثر می باشد.
  3. عسل همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است.

عسل در طول تاریخ بعنوان دارو مورد استفاده قرار گرفته است. فواید دقیق آن به نوع عسل مورد استفاده بستگی دارد. عسل خام و غیر پاستوریزه بیشترین فواید، مواد مغذی و آنزیم ها را برای سلامتی فراهم می کند.

این ماده سرشار از آنتی اکسیدان است. اینها می توانند از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری کنند.

رادیکال های آزاد باعث کمک به روند پیری شده و همچنین می توانند منجر به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان شوند. آنتی اکسیدان های موجود در عسل ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند.

عسل همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی متعددی است. عسل خام نه تنها می تواند باکتری ها و قارچ ها را از بین ببرد، بلکه حاوی یک ضد عفونی کننده طبیعی می باشد.

عسل همچنین می تواند به درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال و زخم معده کمک کند.

تحقیقات چه می گویند

عسل می تواند به چندین طریق به کاهش علائم رفلاکس اسید کمک کند. مقاله ای که در مجله Indian Journal of Medical Research Trusted Source منتشر شده است به چندین مزیت کلیدی اشاره دارد:

    • عسل هم آنتی اکسیدان و هم از بین برنده رادیکال های آزاد می باشد. رفلاکس ممکن است تا حدی توسط رادیکال های آزاد ایجاد شود که به سلول های پوششی دستگاه گوارش آسیب می رساند. عسل می تواند با از بین بردن رادیکال های آزاد از بروز آسیب جلوگیری کند.
    • عسل ممکن است برای کاهش التهاب در مری موثر باشد.
    • بافت عسل به آن اجازه می دهد تا غشای مخاطی مری را بهتر بپوشاند که به تسکین بلند مدت کمک می کند.
    • عسل ماده ای طبیعی است و می توان از آن در کنار سایر درمان های سنتی استفاده کرد.

علیرغم این ادعاها، تحقیقات رسمی بیشتری برای ارزیابی اثربخشی واقعی آن به عنوان درمانی برای رفلاکس اسید لازم است.

تحقیقات در مورد دارچین و عسل چه می گوید؟

با اینکه که ادعاها در مورد خواص دارچین و عسل برای کاهش وزن زیاد است، اما تحقیقات صورت گرفته در مورد این ترکیب اندک می باشد. برخی از مطالعات امیدوار کننده هستند.

برای مثال، یک مطالعه در سال 2017 نشان می دهد که ترکیب سینامالدئید می تواند گرمازایی در بدن را فعال کند. در طول گرمازایی، بدن گرما تولید کرده - و طی این فرآیند کالری می سوزاند.

یک مطالعه در سال 2011 نشان می دهد که جایگزینی قندهای مصرفی با عسل می تواند به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند. مطالعه دیگری در سال 2010 نشان می دهد که عسل قادر به فعال نمودن هورمون هایی است که اشتها را سرکوب می کنند.

با این حال، هیچ مطالعه ای به طور قطعی ثابت کننده تاثیر دارچین و عسل در کاهش وزن نیستند.

نحوه استفاده از عسل برای درمان رفلاکس اسید معده

در یک بررسی بالینی منتشر شده توسط British Medical Journal Trusted Source ، محققان پیشنهاد کردند که ماهیت چسبناک عسل ممکن است به کاهش اسیدها کمک کند. علائم سوزش معده یکی از اعضای تیم مورد مطالعه پس از مصرف پنج میلی لیتر (حدود یک قاشق چایخوری) عسل تسکین یافت.

اگر نمی خواهید یک قاشق چای خوری عسل را به تنهایی مصرف کنید، می توانید آن را با یک لیوان آب گرم یا چای مخلوط کنید. نوشیدن یک لیوان شیر یا خوردن مقداری ماست نیز ممکن است اثر آرام بخشی به شما بدهد.

خطرات و هشدارها

عسل ممکن است بر سطح قند خون تأثیر گذار باشد. در صورت ابتلا به دیابت یا مصرف داروهای تاثیر گذار بر قند خون، قبل از امتحان این درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در صورت مصرف دارو، بارداری یا شیردهی، باید از پزشک خود در مورد مصرف عسل سوال کنید. عسل نباید به نوزادان کمتر از 12 ماه داده شود.

در صورت حساسیت به عسل، نباید این درمان خانگی را امتحان کنید. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی غیرمعمول، باید مصرف را قطع کرده و به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

سایر گزینه های درمان رفلاکس اسید

همچنین می‌توان داروهای بدون نسخه (OTC) را برای درمان رفلاکس اسید معده امتحان کرد.

    • قرص ضد اسید معده و سایر آنتی اسیدها می توانند به خنثی کردن اسیدهای معده برای تسکین سریع درد کمک کنند.
    • مسدودکننده های H2، مانند سایمتیدین (تاگامت) و فاموتیدین (پپسید)، می توانند میزان اسید تولیدی معده را کاهش دهند.
    • مهارکننده های پمپ پروتون، مانند امپرازول (پریلوسک) نیز اسید معده را کاهش می دهند. آنها همچنین می توانند به بهبود آسیب مری کمک کنند.

در صورت تداوم علائم، پزشک ممکن است نسخه های قوی تری از این داروها را تجویز کند. این داروها بسته به علائم و نشانه های شما ممکن است به تنهایی یا با هم استفاده شوند.

برای موارد شدیدتر، پزشک ممکن است یک داروی تقویت کننده مری مانند باکلوفن را پیشنهاد کند. در موارد نادر، جراحی برای تقویت اسفنکتر مری ممکن است ضروری باشد.

کاری که اکنون می توان انجام داد

اگرچه تحقیقات در مورد عسل و رفلاکس اسید محدود است، اما هنوز بعنوان یک روش ایمن و موثر برای درمان رفلاکس اسید در نظر گرفته می شود.

اگر می خواهید عسل را امتحان کنید، به یاد داشته باشید:

  • دوز معمول حدود یک قاشق چایخوری در روز است.
  • عسل می تواند بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارد.
  • اکثر افراد می توانند عسل را بدون تجربه عوارض جانبی مصرف کنند.

OTC یا درمان های جایگزین اغلب در درمان حملات گاه به گاه رفلاکس اسید کمک می کنند. در صورت ادامه علائم، باید با پزشک خود مشورت کنید. هر چه زودتر برای علائم خود به دنبال کمک باشید، زودتر در مسیر بهبودی قرار خواهید گرفت و از آسیب بیشتر به مری خود جلوگیری خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من