آیا عسل برای خواب شما مفید است؟

آیا عسل برای خواب شما مفید است

فهرست مطالب

عسل فواید متعددی برای سلامتی دارد، این ماده مغذی حاوی آنتی اکسیدان هایی می باشد که خطر بیماری قلبی را کاهش می دهند، سرفه را سرکوب کرده، علائم گوارشی را تسکین می دهد و می توان از آن برای ترمیم زخم ها استفاده کرد. اما آیا عسل می تواند برای خواب بهتر مفید باشد؟ شواهد حاکی از آن است که استفاده از عسل می تواند به بهتر شدن خواب کمک کند.

عسل برای خواب

 

سوخت رسانی به مغز برای خواب

عسل می تواند با تامین انرژی مورد نیاز برای کارکردهای طبیعی بدن در طی خواب به افزایش کیفیت خواب فرد کمک کند. مغز در هنگام خواب فعال بوده و در این مدت که غذایی مصرف نمی شود به یک منبع انرژی نیاز دارد.

مغز از ذخایر گلیکوژن کبد برای تامین انرژی در هنگام خواب استفاده می کند. یک قاشق عسل قبل از خواب ذخایر کبد را تامین نموده و تضمین کننده وجود ذخایر گلیکوژن کافی برای خواب خوب می باشد.

تثبیت کننده قند خون

دردهای گرسنگی شبانه می توانند آزار دهنده باشد. سیگنالی مبنی بر ناپایداری قند خون در بدن منتشر می شود که نشان می دهد زمان مصرف غذا فرا رسیده است. مصرف مقدار اندکی عسل درست قبل از خواب، قند خون را تثبیت کرده و از این واکنش که می تواند منجر به بیداری شود، جلوگیری می نماید.

تریپتوفان و ملاتونین

یکی دیگر از دلایل مفید بودن عسل برای بهبود خواب، وجود تریپتوفان است. این اسید آمینه پیش ساز هورمون ملاتونین می باشد که به مغز و بدن سیگنال می دهد زمان خواب فرا رسیده است. تریپتوفان همچنین می تواند از سایر هورمون هایی که کیفیت خواب را ارتقا می دهند، پشتیبانی نماید.

آیا طبق تحقیقات عسل برای خواب مفید است؟

ایده پشت عسل برای بهبود خواب منطقی به نظر می رسد، اما شواهد واقعی از مطالعات نیز تائید کننده این مسئله می باشند. یک کارآزمایی بالینی  در دانشگاه ساسکاچوان تاثیر عسل بر خواب شرکت کنندگان را مورد بررسی قرار داده است.

محققان افراد دارای خواب ضعیف را انتخاب کرده و فواید عسل را با مکمل ملاتونین مقایسه نمودند. آنها دریافتند که عسل کیفیت خواب را نسبت به ملاتونین بیشتر بهبود می بخشد. این نتایج اولیه می تواند منجر به آزمایش گسترده تری شود.

در مطالعه دیگری، محققان کودکان مبتلا به عفونت های تنفسی فوقانی را بکار گرفتند. والدین قبل از خواب به این کودکان عسل یا دارونما می دادند. آنهایی که عسل دریافت کردند خواب بهتری داشتند،که احتمالاً به دلیل کاهش سرفه و سایر علائم بود.

شیر و عسل چه کاری برای خواب انجام می دهند؟

شیر گرم، اغلب همراه با عسل، دارویی است که مردم برای صدها سال از آن استفاده می کنند. یکسری تحقیقات بیانگر آن است که این درمان قدیمی واقعاً می تواند در افزایش کیفیت خواب بهتر افراد موثر باشد. در مطالعه ای بر روی 68 بیمار قلبی عروقی بستری در بیمارستان اثرات شیر مخلوط با عسل مورد بررسی قرار گرفته است.

نیمی از بیماران این مخلوط را دو بار در روز به مدت سه روز دریافت کردند، در حالیکه گروه دیگر مراقبت های معمول را دریافت نمودند. شواهد یافت شده توسط محققان حاکی از آن است که گروه شیر و عسل خواب بهتری را در مقایسه با گروه کنترل تجربه می کنند.

یک قاشق عسل یا مخلوط کردن آن با یک فنجان شیر گرم دارای فواید ثابت شده ای برای خواب می باشد. آن را به بخشی از روتین شبانه خود تبدیل کنید. عسل همراه با مدیتیشن، موسیقی آرام بخش، یا داستان قبل از خواب، می تواند به بهبود خواب کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من