واقعیت در مقایسه با افسانه: آیا عسل برای دندان ها مضر است؟

آیا عسل برای دندان ها مضر است

فهرست مطالب

عسل خوراکی خوشمزه ای است که مردم سراسر جهان از آن لذت می برند. اما آیا شیرینی آن مشکلاتی را نیز در پی دارد؟ آیا عسل همانند شکر فرآوری شده برای دندان ها مضر است؟ خوشبختانه، پاسخ منفی است! عسل از نظر سلامت دهان و دندان می تواند برای فرد مفید باشد. در اینجا فقط چند نمونه از میزان مفید بودن مصرف عسل ارائه می شود:

    • مخلوط عسل با آب گرم به هضم چربی ها کمک می کند.
    • عسل دارای مواد معدنی و ویتامین های مفیدی مانند ویتامین C، آهن و کلسیم می باشد.
    • مشخص شده که عسل انرژی ورزشکاران را افزایش می دهد زیرا به حفظ سطح قند خون و ریکاوری عضلات کمک کرده و برای تنظیم انسولین مفید می باشد.
    • خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده قوی عسل ارگانیک می تواند در درمان بیماری های لثه و جلوگیری از پوسیدگی دندان موثر باشد.

از عسل می توان برای درمان بیماری های لثه استفاده کرد

از عسل می توان برای درمان بیماری های لثه استفاده کرد

 

عسل در درمان بیماری های لثه، از جمله التهاب لثه، خونریزی و عقب نشینی لثه موثر می باشد. 95 درصد از افراد بزرگسال حداقل یک بار در زندگی به بیماری های لثه مبتلا می شوند. در صورتیکه بیماری شدید باشد، دندان‌ها از جای خود خارج شده و باکتری های موجود در حفره دهانی باعث بروز التهاب می شوند، بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از التهاب لثه، بیرون راندن باکتری ها می باشد.

هنگام مخلوط شدن عسل با آب، آنزیمی موسوم به گلوکز اکسیداز که در عسلوجود دارد، پراکسید هیدروژن تولید می کند. تولید پراکسید هیدروژن عامل اصلی فعالیت ضد میکروبی عسل می باشد. تحقیقات دکتر پیتر سی مولان از دانشگاه وایکاتو در نیوزیلند نشان می دهد که انواع خاصی از عسل به دلیل قدرت ضد میکروبی خود مانع از پوسیدگی دندان می شوند. حتی می توان عسل را مستقیماً روی محل التهاب یا عفونت دهان قرار داد. خواص ضد باکتریایی عسل باعث از بین رفتن باکتری های مضر می شود.

عسل بواسطه مبارزه با باکتری ها، میزان اسید تولید شده در دهان را کاهش می دهد. بدون وجود این اسید، باکتری‌ها دیگر قادر به تولید دکستران (در اصل ماده چسبناکی که به باکتری‌ها کمک می‌کند تا به سطح دندان بچسبند) نخواهند بود. باکتری ها تبدیل به پلاک شده و در نهایت سخت می شوند که بیماری های لثه و پوسیدگی دندان ها را به دنبال دارد.

آیا نوع عسل مصرفی مهم است

آیا نوع عسل مصرفی مهم است

جواب این سوال که آیا عسل برای دندان ها مضر است، یک بله یا خیر ساده نیست. قبل از شروع خرید عسل، باید بدانید که تحقیقات دکتر پیتر سی مولان از دانشگاه Waikato در نیوزیلند نشان می دهند که همه عسل ها یکسان نیستند. اکثر عسل های فروخته شده در ایالات متحده فرآوری شده و یا تصفیه شده هستند و مانند هر ماده غذایی فرآوری شده دیگری می توانند باعث بروز مشکلات برای سلامتی فرد شوند. بنابراین، برای کسب مزایای بیشتر، یاد بگیرید که چگونه عسل سالم را انواع مضر تشخیص دهید

 

نکته 1: از عسل هایی با برچسب الترا فیلتر(تصفیه بیش از حد) دوری کنید.

هنگامی که عسل بیش از حد تصفیه می شود، تشخیص منشأ گرده غیرممکن شده و در نتیجه تولید کننده راحت تر می تواند عسل را دستکاری کند. عسل را می توان به صورت غیرقانونی به ایالات متحده قاچاق نموده و مصرف کنندگان را از دانستن محتوای آن محروم کرد. هیچ راهی برای فهیمدن اینکه با شربت ذرت یا حتی موارد خیلی بدتر رقیق نشده، وجود ندارد. برای مثال، مشخص شده برخی از عسل‌های چینی هنگام بررسی در آزمایشگاه حاوی آنتی‌بیوتیک‌های غیرقانونی و آثاری از فلزات سنگین هستند.

نکته 2: بدانید عسل شما از کجا می آید.

خرید عسل محلی معمولا تضمین کننده ایمنی عسل می باشد زیرا کشاورزان محلی آن را تغییر نمی دهند. عسلی که مستقیماً برای فروش در شیشه ریخته می شود بیشترین فواید را برای سلامتی را دارد زیرا همه اجزای آن دست نخورده اند. همچنین می‌توان برای عسل مانوکای نیوزلند، که عسل معروفی با مزایای باورنکردنی برای سلامتی می باشد، هزینه بیشتری پرداخت. FDA حتی استفاده از آن را برای درمان سوختگی تایید کرده است.

حال فواید دندان عسل را می دانید، اما در اینجا متوقف نشوید

بنابراین، در جواب اینکه آیا عسل برای دندان ها مضر است؟ در واقع می توان گفت، عسل هم برای بدن و هم برای سلامت دندان ها مفید است. اما قبل از مصرف باید از تهیه طبیعی ترین و کامل ترین عسل موجود، که به هیچ وجه فرآوری یا تصفیه نشده باشد، مطمئن شد. در اینصورت لثه و دندان هایتان قدر دان شما خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من