فواید عسل برای سلامتی: عسل حاوی مواد مغذی حیاتی می باشد.

فواید عسل برای سلامتی

فهرست مطالب

عسل یک محلول قهوه ای رنگ، چسبناک و اشباع از قند است که توسط زنبورها ساخته می شود. فواید خوردن روزانه یک قاشق عسل برای سلامتی جسمانی، مدیریت دیابت، مدیریت سرطان، سلامت بیشترقلب و... می باشند

زنبورهای عسل شهد گل ها را جمع آوری کرده و مقداری آنزیم به این شهد می افزایند. در ادامه آن را درون سلول های مومی قرار می دهند تا به عسل تبدیل شود. آنزیم ها، ساکارز ( یا همان قند ) موجود در شهد را به گلوکز و فروکتوز تبدیل می کنند.

مصرف روزانه یک قاشق عسل می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. از زمان های قدیم عسل به دلیل ارزش غذایی آن مورد استفاده قرار می گرفته و مشخص شده که در درمان بسیاری از اختلالات بالینی مفید است.

مواد مغذی اصلی عسل کربوهیدرات هایی به شکل گلوکز و فروکتوز هستند. عسل همچنین حاوی مقادیر اندکی از ویتامین ها، پروتئین ها، مواد معدنی و آنزیم های ضروری می باشد. ترکیب دقیق مواد مغذی موجود در عسل بر اساس موارد زیر متفاوت است:

    1. نوع گل
    2. فصل
    3. روش پردازش مورد استفاده
    4. شرایط محیطی حین برداشت

ترکیبات غذایی یک وعده 20 گرمی عسل شامل موارد زیر است:

    • انرژی، 58 کیلو کالری / 246 کیلوژول
    • چربی ها 0 گرم
    • کربوهیدرات، 3/15 گرم
    • فروکتوز، 4/8 گرم
    • گلوکز، 9/6 گرم
    • پروتئین، 08/0 گرم
    • آب 5/3 گرم

1. مدیریت دیابت

مطالعات حاکی از آن است که عسل برای دیابت شیرین مفید است. عسل دارای آنتی اکسیدان هایی است که نقش مهمی در کنترل دیابت شیرین دارند پس می تواند به کاهش سطح قند (گلوکز پلاسما) در خون افراد مبتلا به دیابت کمک کرده و چربی خون و محتوای پروتئین واکنش گرا را در اکثر افراد و مبتلایان به چربی خون کاهش می دهد.

2. مدیریت سرطان

مطالعات اخیر نشان می دهد که عسل با تداخل در مسیرهای سیگنال سلولی در مبارزه با سرطان مفید است. عسل یک پاسخ ایمنی در برابر سلول های سرطانی ایجاد نموده و از تکثیر آنها جلوگیری می نماید. این عمل از رشد سلول های سرطانی ریه، سلول های سرطان پوست، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، سلول های سرطانی دهان، سرطان سینه، سرطان خون، سرطان مثانه و سلول های سرطانی استخوان جلوگیری می کند.

3. ارتقاء سلامت قلب

آنتی اکسیدان های موجود در عسل با کاهش خطر نارسایی قلبی به بهبود سلامت قلب کمک می کند. آنها با کاهش توانایی لخته شدن پلاکت ها در خون و جلوگیری از اکسید شدن لیپوپروتئین های کم چگال(پروتئینی که کلسترول را در جریان خون حمل می کند) خطر نارسایی قلبی را کاهش می دهند.

4. مدیریت آسم و سرماخوردگی

پزشکان محلی عسل را در درمان سرفه، تب و آسم استفاده می کنند. عسل می تواند به پیشگیری و کاهش علائم آسم، سرفه و تب کمک کند. برخی از مطالعات نشان می دهد که درمان با عسل با جلوگیری از التهاب مسیر های هوایی ، آسم را با موفقیت مدیریت نماید . داشتن چنین خواصی باعث مفید بودن عسل در مدیریت برونشیت مزمن می شود.

5. التیام زخم

عسل قدیمی ترین عامل درمان و التیام زخم شناخته شده برای بشر است. عسل یک پاسخ ایمنی را که با عفونت مبارزه می کند فعال کرده و گلبول های سفید خون (که به مبارزه با عفونت و بیماری کمک می کنند) را برای شروع ترمیم بافت ها، تحریک می کند. عسل در درمان زخم های حاد و خفیف و سوختگی های سطحی و جزئی موثر است.

6. منبع آنتی اکسیدان

بدن انسان حاوی رادیکال های آزاد است که مسئول پیری ، اختلال در عملکرد سلولی و ایجاد اختلالات قلب و عروقی هستند. عسل و سایر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان قادرند از بدن در مقابل این بیماری ها و سایر بیماری های مزمن محافظت کنند.

عسل تیره در مقایسه با عسل روشن تر معمولاً حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان است. کمیت و کیفیت عوامل اکسید کننده در عسل به نوع عسل و گلی که شهد آن را تامین می کند، بستگی دارد. یک مطالعه بر روی بزرگسالان سالم نشان داد که میزان آنتی اکسیدان های پلاسما در بدن آنها بالا می باشد. بنابراین آنتی اکسیدان ها سیستم دفاعی ایمنی بدن انسان را بهبود می بخشند.

7. افزایش عملکرد

به ازای مصرف هر قاشق چای خوری عسل، بدن 17 گرم کربوهیدرات دریافت می کند. این نشان می دهد که عسل می تواند برای افزایش انرژی در طول تمرینات ورزشی مفید باشد. مطالعات نشان می دهند که مصرف مقادیر اندک عسل در حین فعالیت بدنی باعث افزایش عملکرد ورزشکاران می شود. اثرات ناشی از عسل بسیار بهتر از گلوکز بوده و ثابت می کند عسل می تواند بعنوان یک تقویت کننده عملکرد در طول فعالیت بدنی عمل کند.

طی تمرینات بدنی، قندهای آهسته سوز برای حفظ انرژی عملکرد بهتری دارند. عسل، چون قند را به آرامی وارد جریان خون می کند یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود بنابراین عسل یک منبع عالی گلوکز برای ورزشکاران است.

8. رشد سالم کودکان

مشخص شده است که تغذیه کودکان با عسل باعث تقویت و رشد حافظه شده و به کاهش اضطراب و افزایش عملکرد کودک در مراحل بعدی زندگی کمک می کند. یک مطالعه‌ روی کودکان تغذیه شده با عسل نشان می‌دهد که آنها به طور پیوسته وزن گرفته، حرکات روده سبک‌تری دارند، مشکل گوارشی نداشته، کلسیم بیشتری جذب کرده و رنگ پوست بهتری دارند. عسل می تواند جایگزینی مناسبی برای شیرینیجات برای کودکان باشد.

با این حال، مصرف عسل در کودک تا یک سالگی توصیه نمی شود. عسل ممکن است حاوی باکتری کلستریدیوم باشد که می‌تواند منجر بوتولیسم در نوزادان شود که با عوارضی از جمله یبوست، گریه ضعیف و ضعف عضلانی و... همراه است. برای جلوگیری از این امر، بایستی از دادن عسل به نوزادان کوچکتر از یکسال خودداری کرد.

9. کمک به هضم و جذب غذا

آنزیم های موجود در عسل باعث افزایش هضم و جذب مواد مغذی از جمله کربوهیدرات ها می شوند. عسل حاوی قند ساده ای است که برخلاف شکر تصفیه شده، بدون نیاز به هضم مستقیماً وارد جریان خون می شود. این مسئله باعث شده عسل به یک منبع انرژی سریعتر و کارآمدتر تبدیل شود.

عسل سرشار از پری بیوتیک است. پری بیوتیک ها سلامت باکتری های مفید موجود در دستگاه گوارش را تقویت می کنند. مصرف مواد غذایی مانند عسل منجر به افزایش جمعیت این باکتری ها و حفظ سلامت روده می شود.

10. درمان بیماری های چشم

مردمان باستان از نیلوفر آبی هندی و عسل به منظور درمان و بهبود بیماری های چشمی استفاده می کردند. امروزه هنوز هم عسل توسط مردم محلی هند برای درمان اختلالات چشمی ناشی از عفونت سرخک بکار می رود. عفونت منجر به عوارضی از جمله اثرات تغییر دهنده رنگ قرنیه می شود.

سایر فواید عسل

عسل که به عنوان یک ماده غذایی سالم در سراسر جهان شناخته می شود، محصولی فوق العاده و یکی از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین شیرین‌کننده‌ها با فواید بسیار فراوان برای سلامتی می باشد. این ماده غذایی در فرهنگ های مختلف در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان ماده اولیه برای بسیاری از داروهای سنتی، استفاده می شود. فواید و مزایا عسل برای سلامتی از دیرباز مورد توجه بوده است.

مفید در کنترل وزن

آیا می دانستید که می توان از عسل برای کنترل وزن استفاده کرد؟ به گفته نویسنده و متخصص تغذیه معروف مایک مک اینز، عسل حتی در هنگام خواب نیز چربی های بدن را سوزانده و یکی از بهترین غذاها برای کاهش وزن محسوب میشود. پزشکان توصیه می کنند قبل از رفتن به رختخواب یک قاشق عسل بخورید. همچنین می توان صبح زود با معده خالی کمی عسل با آب گرم مصرف نمود. مصرف آن در اول صبح به افزایش متابولیسم و کاهش وزن سریعتر کمک می کند. عسل همچنین برای بهبود سلامت عمومی بدن مفید است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

عسل با خواص دارویی بی شمار معمولا" به درمان گلودرد کمک می کند. آنتی اکسیدان ها و مواد ضد باکتری آن نیز در مبارزه با عفونت های ناشی از ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها موثر می باشند. طبق نظر پزشکان و دانشمندان، عسل گندم سیاه دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان بوده و مصرف روزانه آن در درازمدت می تواند برای تقویت سیستم ایمنی مفید باشد. به همین دلیل عسل به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته می شود. توصیه می شود عسل را هر روز صبح قبل از صبحانه یا حتی تمرین مصرف کنید تا انرژی بیشتری برای کل روز داشته باشید.

تامین مواد مغذی مورد نیاز پوست و صورت

استفاده از عسل برای پوست به دلیل دارا بودن خواص مرطوب کنندگی و مغذی بودن آن بسیار مفید است. عسل بهترین مرطوب کننده طبیعی به خصوص برای پوست خشک بوده و استفاده از آن نیز بسیار آسان است. عسل خام نه تنها منافذ را باز نموده، بلکه به مرطوب نگه داشتن پوست خشک نیز کمک می کند. همچنین برای درمان ترک خوردگی لب ها در زمستان مفید است. بسیاری از افراد نیز از ماسک های عسل برای بهبود رنگ پوست استفاده می کنند. عسل هم چنین به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی برای درمان زخم ها، کبودی ها، بریدگی ها، سوختگی ها و سایر عفونت ها مفید است.

تقویت حافظه

ما همان چیزی هستیم که می خوریم، از این رو مصرف غذاهایی که به تقویت سلامت ذهنی ما برای دوران پیری کمک می کنند بسیار مهم است. یکی از مزایای عسل برای سلامتی، تقویت حافظه و تمرکز می باشد. عسل نه تنها قدرت مغز و حافظه را افزایش می دهد، بلکه شما را به فرد سالم تری تبدیل می کند. مصرف عسل از فشار متابولیک کاسته و به آرامش و تسکین مغز کمک می کند که در طولانی منجر به مدت به تقویت حافظه می شود. آنتی اکسیدان های طبیعی و خواص درمانی موجود در عسل به تقویت سیستم کولینرژیک مغز و گردش خون و کاهش سلول های مسبب کاهش حافظه، کمک می کند.

درمان خانگی سرفه

عسل بعنوان یکی از بهترین داروهای خانگی برای سرفه شناخته می شود. تحقیقات نشان داده که مصرف یک قاشق غذاخوری عسل می تواند تحریک گلو را کاهش دهد. عسل بهترین درمان طبیعی برای سرفه، به ویژه در کودکان است، زیرا به تسکین سرفه های شبانه و افزایش کیفیت خواب کمک می کند.

درمان خانگی شوره سر

آیا می دانید عسل چقدر می تواند برای مو مفید باشد؟ عسل یکی از بهترین درمان های خانگی طبیعی برای شوره سر می باشد. نه تنها موهای خشک را تغذیه می کند، بلکه باعث صاف و نرم شدن آن ها می شود. همچنین می توان از عسل و اسطوخودوس به همراه چای سبز برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کرد. تنها باید ۲ قاشق غذاخوری را با مقدار مساوی روغن گیاهی مخلوط کرده و روی موهای خود بمالید. اجازه دهید این ماسک برای 15 دقیقه روی مو بماند و سپس آن را قبل از شامپو بشویید.

مفید برای بی خوابی

آیا در به خواب رفتن مشکل دارید؟ میتوانید نوشیدنی شیر گرم و عسل را درست قبل از خواب بنوشید. قرن هاست که مردم از این نوشیدنی برای درمان بی خوابی استفاده می کنند. تهیه این نوشیدنی بسیار آسان است. کافیست یک قاشق چایخوری عسل را به یک لیوان شیر داغ یا 1 و یا 2 قاشق چایخوری عسل را به یک فنجان چای بابونه اضافه و میل کنید.

کاهش مشکلات سینوسی

امروزه با افزایش آلودگی و گرد و غبار بسیاری از افراد از مشکلات مربوط به سینوس رنج می برند. سینوس ها حفره های کوچکی در جمجمه هستند که برای محافظت از سیستم تنفسی در برابر آلرژی ها و عفونت ها مخاط تولید می کنند. هنگام عفونت، ویروس ها سینوس را مسدود کرده، هوا و مخاط را به دام می اندازند که باعث بروز ناراحتی می شود. از طرف دیگر عسل یک ماده ضد باکتری و ضد عفونی کننده طبیعی است که به رفع عفونت و کاهش التهاب کمک می کند. همچنین گلو را تسکین و سرفه را کاهش می دهد و با تقویت سیستم ایمنی حملات سینوسی را کمتر می کند.

کمک به بیماری های لثه

خواص ضد باکتریایی و التیام‌بخش عسل در درمان و التیام زخم‌ها موثر است. بیماری های دندان و لثه مانند التهاب لثه، خونریزی و پلاک را می توان تا حد زیادی با استفاده منظم از عسل درمان کرد. عسل با آزادسازی پراکسید هیدروژن که به عنوان یک عامل ضد میکروبی عمل می کند مانع از رشد باکتری ها می شود. کارشناسان توصیه می کنند از عسل خام مخلوط با آب به عنوان دهان شویه استفاده شود. همچنین مالیدن مستقیم عسل روی لثه‌های آسیب‌دیده باعث تسکین فوری درد و التهاب و سایر بیماری‌های دهان و دندان می‌شود.

نوشیدنی انرژی زا طبیعی

عسل به عنوان یک منبع عالی از مواد طبیعی انرژی زا شناخته می شود چون قند طبیعی فرآوری نشده موجود در آن مستقیماً وارد جریان خون می شود می تواند باعث افزایش سریع انرژی شود.

جلوگیری از بروز اگزما و کمک به کنترل آن

اگزما یک بیماری پوستی است که باعث قرمزی، خارش و پوسته شدن پوست فرد شده و ناخوشی هایی را به دنبال دارد. معمولاً کودکان خردسال و نوجوانان از اگزما رنج می برند که با عسل قابل درمان است. کسانی که از اگزما رنج می برند می توانند با مصرف مخلوط عسل خام و روغن زیتون از شر این مشکل خلاص شوند. عسل با از بین بردن آلودگی ها و صاف کردن پوست به عنوان یک پاک کننده طبیعی عمل می کند. همچنین می توان برای لایه برداری پوست از مخلوط عسل با جو به منظور حذف سلول های مرده استفاده کرد. استفاده منظم از عسل از بروز یا عود اگزما جلوگیری می کند.

نتیجه گیری

مصرف روزانه عسل به عنوان یک ماده غذایی طبیعی، می‌تواند بسیاری از مشکلات سلامتی را بهبود بخشد. از جمله مزایای مصرف روزانه عسل می‌توان به افزایش سیستم ایمنی، کاهش التهابات، بهبود کارایی گوارشی، کاهش سطح قند خون، افزایش سطح انرژی، بهبود کارایی مغز و بهبود خواب اشاره کرد. همچنین، عسل به عنوان یک ضد باکتری و ضد قارچ طبیعی، می‌تواند به مبارزه با عفونت‌های مختلف کمک کند.

به طور کلی، مصرف روزانه یک قاشق عسل، به عنوان یک تکنیک آسان و مقرون به صرفه، می‌تواند به بهبود سلامت عمومی شما کمک کند. با این حال، در صورتی که شما به علت حساسیت یا دیگر مشکلات سلامتی، مصرف عسل را توصیه نمی‌شود، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید. همچنین، بهتر است از عسلی که به صورت تقلبی تولید شده است استفاده نکنید، بهترین گزینه، عسل طبیعی و ارگانیک است که از مزارع معتبر خریداری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من