کاربردها، فواید و عوارض سیر و عسل چه می باشند؟

فواید و عوارض سیر و عسل

فهرست مطالب

مقدمه

سیر و عسل فواید سلامتی اثبات شده فراوانی دارند. استفاده از آنها به تنهایی یا با هم می تواند خواص مفیدی برای سلامتی داشته باشد. می توان آنها را بعنوان مکمل دارویی مصرف نمود و یا بصورت طبیعی به دستور العمل های غذایی اضافه کرد.

برخی از اشکال عسل و سیر ممکن است نسبت به بقیه مفیدتر باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فواید سیر و عسل برای سلامتی، بهترین اشکال برای استفاده، دستور العمل های غذایی هر دو و عوارض جانبی احتمالی به خواندن این متن ادامه دهید.

سیر و عسل

خواص سیر و عسل

از گذشته های دور سیر و عسل در طب سنتی سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته اند. ماده اصلی مفید سیر آلیسین می باشد. این ماده حاوی اکسیژن، گوگرد و سایر مواد شیمیایی است که به سیر خاصیت ضد باکتریایی و مقابله با بیماری ها را می دهد.

یک بررسی پزشکی بیانگر آن است که حبه‌های سیر تازه خرد یا له شده آلیسین بیشتری نسبت به حبه‌های سالم سیر آزاد می‌کنند. با این حال، سیر خرد یا له شده آلیسین خود را به سرعت از دست می دهد. برای دریافت حداکثر مزایا، باید سیر تازه را در اسرع وقت مصرف کرد.

عسل به طور طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان هایی موسوم به  فلاونوئیدها و پلی فنول ها می باشد. این مواد شیمیایی به مبارزه با التهاب (قرمزی و تورم) در بدن کمک می کنند که باعث تعادل سیستم ایمنی و جلوگیری از بروز برخی بیماری ها می شود. عسل همچنین دارای مواد ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ است.

فواید سیر و عسل برای سلامتی

تحقیقات پزشکی فواید سلامتی سیر و عسل را به تنهایی و به صورت ترکیب با هم مورد بررسی قرار داده اند. برخی از تحقیقات بر مبنای ادعاهای مطرح شده در مورد درمان های خانگی مورد استفاده با قدمت صدها سال می باشند.

در طب سنتی اتیوپی نوعی عسل محلی برای درمان مشکلات تنفسی، عفونت های پوستی و حتی اسهال استفاده می شود.

سیر معمولا" برای درمان علائم سرماخوردگی و سرفه بکار می رود. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به تسکین علائم آسم کمک می کند. در طب سنتی عربی سیر برای کمک به درمان بیماری های قلبی، فشار خون بالا، آرتریت، دندان درد، یبوست و عفونت ها توصیه می شود.

آنتی باکتریال

در یک مطالعه آزمایشگاهی مشخص شده که سیر و نوعی عسل موسوم به عسل تازما می‌توانند از رشد برخی از انواع باکتری‌ها جلوگیری کنند.

این مطالعه هرکدام از این مواد غذایی را به طور جداگانه و به صورت مخلوط مورد آزمایش قرار داده است. محققان دریافتند که سیر و عسل هر دو به تنهایی قادر به کشتن باکتری ها هستند. اما ترکیب سیر و عسل حتی بهتر عمل می کند.

ترکیب سیر و عسل رشد باکتری های مسبب بیماری و عفونت از جمله ذات الریه و نوعی مسمومیت غذایی شامل استرپتوکوک پنومونی، استافیلوکوکوس اورئوس و سالمونلا را کند و یا متوقف می کند.

مطالعه آزمایشگاهی دیگر نشان می دهد که ترکیب آب سیر و عسل حتی قادر است برخی از انواع عفونت‌های باکتریایی را که با داروهای آنتی‌بیوتیک قابل درمان نیستند، درمان کند.

تحقیقات بیشتری برای پی بردن به اینکه آیا عسل و سیر تأثیر یکسانی در برابر عفونت های باکتریایی در بدن انسان دارند یا نه مورد نیاز می باشد.

ضد ویروس

برخی از انواع عسل دارای خواص ضد ویروسی قوی می باشندکه احتمالا" به درمان یا پیشگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری های ناشی از ویروس ها کمک می کند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهند که عسل مانوکا می تواند از رشد ویروس آنفولانزا جلوگیری کند. محققان به این نتیجه رسیده اند که عسل، مخصوصا" عسل مانوکا، تقریباً به اندازه داروهای ضد ویروسی در مبارزه با این ویروس مؤثر است.

سلامت قلب

چندین مطالعه بالینی و آزمایشگاهی به فواید فراوان سیر برای سلامت قلب پرداخته اند. آنتی اکسیدان های موجود در عسل می توانند از فرد در برابر بیماری قلبی محافظت کنند. طبق یک بررسی پزشکی، سیر به کاهش خطر بیماری قلبی و سکته با:

  • کاهش فشار خون بالا
  • کاهش کلسترول بالا
  • جلوگیری از لخته شدن بیش از حد ( رقیق کردن خون )
  • جلوگیری از سفت یا سخت شدن عروق خونی

کمک می کند. بررسی منبع دیگری نشان می دهد که مولکول‌های گوگرد موجود در سیر می توانند به محافظت از ماهیچه‌های قلب در برابر آسیب کمک کرده و باعث انعطاف‌پذیری بیشتر رگ‌های خونی شوند. این به پیشگیری از بیماری قلبی، لخته شدن خون و سکته کمک می کند.

نوعی از کلسترول به نام LDL عامل اصلی سفت شدن رگ های خونی است که می تواند منجر به بیماری قلبی و سکته شود. مطالعه بر روی موش‌ها نشان می دهد که سیر باعث کاهش سطوح مضر کلسترول LDL می شود. اما تحقیقات بیشتری برای مشخص شدن تاثیر آن برای روی کاهش کلسترول در انسان لازم است.

حافظه و سلامت مغز

سیر و عسل هر دو دارای ترکیبات آنتی اکسیدان فراوانی هستند. این مواد شیمیایی سالم به متعادل نمودن سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری کمک می کنند. آنها همچنین از مغز در برابر بیماری های رایج مانند زوال عقل و آلزایمر محافظت می نمایند.

تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی تاثیر سیر بر روی بیماری های مرتبط با افزایش سن، جلوگیری یا کند کردن روند آن ها مورد نیاز است.

مطالعات نشان می دهند که عصاره سیر رسیده حاوی مقدار زیادی نوعی آنتی اکسیدان به نام کیولیک اسید است. این آنتی اکسیدان قوی می تواند به محافظت از مغز در برابر آسیب های ناشی از پیری و بهبود حافظه، تمرکز حواس و توجه در برخی افراد کمک کند.

نحوه استفاده از سیر و عسل

نحوه استفاده از سیر و عسل

می توان با استفاده از سیر و عسل در آشپزی و یا مصرف آنها به عنوان مکمل های غذایی از فواید سلامتی فراوان آنها بهره مند شد.

سیر تازه له یا خرد شده بیشترین فواید را برای سلامتی دارد. پودر سیر و عصاره سیر رسیده نیز دارای ترکیبات سالم بالایی هستند. روغن سیر خواص کمتری برای سلامتی داشته، اما همچنان می توان از آن برای طعم دادن به غذا استفاده کرد.

مکمل های سیر معمولا حاوی پودر سیر هستند. هیچ دوز توصیه شده ای برای سیر تازه یا مکمل های سیر وجود ندارد. برخی از مطالعات بالینی بیانگر آن است که با مصرف روزانه 150 تا 2400 میلی گرم پودر سیر می توان از مزایای سلامتی آن بهره مند شد.

از عسل خام و خالص می توان برای درمان طبیعی سرفه، سرماخوردگی و گلودرد استفاده کرد. در صورت نیاز یک قاشق عسل مصرف کرده یا عسل را به چای های گیاهی اضافه نمائید تا علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد.

همچنین می توان از عسل برای تسکین جوش های آلرژیک، عود آکنه و سایر تحریکات پوستی بر روی پوست استفاده کرد. همچنین برای کمک به بهبود زخم، سوختگی و خراش پوست نیز مفید است. پوست را تمیز نموده و مقدار کمی عسل گرید پزشکی را مستقیماً روی آن ناحیه بمالید.

دستور العمل استفاده از سیر و عسل در آشپزی

ترکیبی از عسل و سیر می تواند طعم و مزایای سلامتی بسیاری از دستور العمل های غذایی را افزایش دهد.

سس سالاد

می توان سس سالاد خود را با ترکیب روغن زیتون، سرکه بالزامیک و گیاهان خشک تهیه کرد. مخلوط سیر تازه خرد شده و عسل با هم به تعادل ترشی و افزودن مواد مغذی بیشتر کمک می کند.

همه مواد را درون یک شیشه تمیز ترکیب کرده و خوب تکان دهید.

سیر تخمیر شده با عسل

سیر تخمیر شده با عسل نوعی سیر "ترشی" است و تا یک ماه در دمای اتاق قابل نگهداری است.

پوست حبه های سالم سیر را گرفته و آنها را درون یک شیشه تمیز و استریل قرار دهید. می توان ظرف شیشه ای و درب آن را با جوشاندن در آب استریل کرد. عسل را روی سیر ریخته و هم بزنید تا مخلوط شود. مطمئن شوید که سیر کاملا با عسل پوشانده شده است. در شیشه را بسته و اجازه دهید سه روز بماند.

بعد از سه روز در شیشه را باز کنید تا گازها خارج شود و ترکیب را هم بزنید. وجود حباب های ریز در عسل به معنای شروع تخمیر است. قبل از استفاده مجددا درب آن را بسته و بگذارید حداقل یک هفته دیگر بماند.

چاشنی سیر عسلی

چاشنی سیر عسلی را می توان برای طعم دادن به مرغ، ماهی و سبزیجات استفاده کرد. سیر تازه خرد شده (یا پودر سیر)، عسل، سس سویای کم نمک و روغن زیتون را با هم ترکیب کنید. در صورت تمایل می توان سبزیجات تازه یا خشک دیگر را نیز اضافه کرد.

مرغ یا ماهی را درون این چاشنی سیر عسلی قرار داده و اجازه دهید حداقل برای یک ساعت در یخچال بماند. همچنین می‌توان برای تهیه یک غذای خانگی سریع، در مواقعی که فرصت تهیه غذا ندارید، مرغ و ماهی را چاشنی زده و فریز کنید.

عوارض جانبی احتمالی سیر و عسل

ترکیبات غذایی و سالم موجود در سیر و عسل ممکن است در برخی افراد منجر به بروز عوارض یا واکنش هایی شود. قبل از مصرف مکمل های سیر یا عسل با پزشک مشورت کنید.

فعل و انفعالات سیر

سیر می تواند در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود. مصرف مکمل های سیر یا خوردن سیر در دوزهای بالا خون را رقیق کرده و خطر خونریزی را افزایش می دهد. لذا، سیر می تواند با داروهای رقیق کننده خون، تداخل منفی داشته باشد که شامل:

  • سالیسیلات (آسپرین)
  • وارفارین (کومادین)
  • کلوپیدوگرل (پلاویکس)

هستند. سیر همچنین ممکن است با داروی ضد ویروسی به نام ساکویناویر که برای درمان HIV استفاده می شود تداخل داشته باشد.

فعل و انفعالات عسل

مصرف عسل می تواند باعث افزایش سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت شود. قبل از افزودن عسل به رژیم غذایی خود با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

تداخل عسل با سایر داروها مشخص نیست، اما می تواند در برخی افراد منجر به واکنش های آلرژیک شود. اگر به گرده زنبور عسل حساسیت دارید، از پزشک در مورد مصرف عسل سوال کنید. عسل همچنین ممکن است حاوی انواع دیگری از گرده باشد که می تواند واکنش هایی مانند موارد زیر را در پی داشته باشند:

    • خس خس سینه
    • سرفه
    • تورم صورت یا گلو
    • سرگیجه
    • حالت تهوع
    • استفراغ
    • ضعف
    • غش
    • تعریق
    • واکنش های پوستی
    • ریتم نامنظم قلب

هشدار

به نوزادان زیر یک سال نبایستی عسل داد. عسل می تواند باعث بروز یک بیماری نادر اما جدی موسوم به بوتولیسم نوزاد شود.از عسل دارویی استفاده کنید این نوع عسل استریل شده و برای استفاده بر روی پوست یا به عنوان مکمل غذایی برای بزرگسالان بی خطر است.

نتیجه گیری

سیر و عسل به دلیل دارای بودن فواید فراوان برای سلامتی در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرند. تحقیقات پزشکی اخیر برخی از خواص این مواد غذایی را برای سلامتی اثبات کرده است.

تحقیقات بیشتری برای یافتن دوزها و فواید دقیق سیر و عسل مورد نیاز است. با این حال، می توان با استفاده از سیر و عسل در آشپزی روزانه خود از خواص غذایی و دارویی آنها بهره مند شد.

از پزشک یا متخصص تغذیه در مورد بی خطر بودن مصرف مکمل های سیر یا عسل سوال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من