فواید ژل رویال: 12 مزیت بالقوه ژل رویال برای سلامتی

فواید ژل رویال

فهرست مطالب

مقدمه

ژل رویال ماده‌ ژلاتینی تولید شده توسط زنبورهای عسل برای تغذیه ملکه و زنبورهای جوان تر می باشد. این ماده غالبا" بعنوان یک مکمل غذایی برای درمان انواع امراض جسمانی و بیماری های مزمن فروخته می شود.هرچند ژل رویال برای مدت طولانی در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته، اما فواید ژل رویال طب غربی همچنان بحث برانگیز است.

در نظر داشته باشید خرید ژل رویال اصل همیشه باید از مراکز معتبر انجام شود. فروشگاه شهد شیرین با سابقه طولانی در عرصه زنبورداری تضیمن کننده اصالات ژل رویال های عرضه شده در فروشگاه می باشد.

در اینجا 12 مزیت بالقوه ژل رویال معرفی می شود.

1. حاوی انواع مواد مغذی است

فواید ژل رویال: حاوی انواع مواد مغذی است

ژل رویال ترکیبی از آب، کربوهیدرات ، پروتئین و چربی می باشد

ترکیب شیمیایی کامل ژل رویال ناشناخته است، اما تصور می‌شود اثرات مثبت آن بر سلامتی ناشی از پروتئین‌ها و اسیدهای چرب منحصربه‌فرد آن باشد. اینها شامل 9 گلیکوپروتئین که در مجموع بعنوان پروتئین های اصلی ژل رویال (MRJPs) شناخته می شوند، دو اسید چرب، ترانس-10-هیدروکسی-2-دسنوئیک اسید و 10-هیدروکسی دکانوئیک اسید هستند

ژل رویال همچنین حاوی چندین ویتامین از گروه B و مواد معدنی می باشد. با این حال، ترکیب مواد مغذی موجود در آن به طور قابل توجهی با توجه به منابع ژل رویال متفاوت است

برخی از ویتامین های موجود در ژل رویال عبارتند از:

    • تیامین (B1)
    • ریبوفلاوین (B2)
    • اسید پانتوتنیک (B5)
    • پیریدوکسین (B6)
    • نیاسین (B3)
    • اسید فولیک (B9)
    • اینوزیتول (B8)
    • بیوتین (B7)

 هرچند تحقیقات بیشتری در مورد این ماده منحصر به فرد مورد نیاز است اما احتمال دارد برخی از فواید ژل رویال برای سلامتی بخاطر وجود این مود مغذی باشد.

خلاصه

ژل رویال حاوی آب، کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین B و مواد معدنی کمیاب است. پروتئین ها و اسیدهای چرب منحصر به فرد آن ممکن است علت فواید ژل رویال برای سلامتی باشند.

2. احتمالا" دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی باشد

ادعا شده که ژل رویال التهاب و فشار اکسیداتیو را کاهش می دهد.

با توجه به مطالعات متعدد آزمایشگاهی و حیوانی به نظر می‌رسد که اسیدهای آمینه خاص، اسیدهای چرب و ترکیبات فنولی موجود در ژل رویال دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی باشند.

علاوه بر این، چندین مطالعه آزمایشگاهی کاهش سطوح مواد شیمیایی پیش‌التهابی آزاد شده از سلول‌های ایمنی تحت درمان با ژل رویال را نشان می‌دهند.

علیرغم امیدوارکننده بودن این نتایج، مطالعات انسانی کافی برای تائید آنها وجود ندارد. برای نتیجه گیری قطعی در مورد درمان التهاب با ژل رویال داده های بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

برخی از مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی بیانگر آن هستند که ژل رویال دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد. با این حال، تحقیق جامعی در این خصوص وجود ندارد.

3. می تواند با تأثیر بر سطح کلسترول، خطر بیماریهای قلبی را کاهش دهد

فواید ژل رویال:می تواند با تأثیر بر سطح کلسترول، خطر بیماریهای قلبی را کاهش دهد

مطالعات حیوانی و انسانی صورت گرفته نشان می دهند که ژل رویال تاثیر مثبتی بر سطح کلسترول داشته و در نتیجه می تواند خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد.

هرچند مکانیسم دقیق آن هنوز مشخص نیست، اما پروتئین های خاص موجود در ژل رویال می توانند به کاهش کلسترول کمک کنند.

یک مطالعه 12 هفته‌ای نشان داد که در خرگوش‌های تقویت شده با ژل رویال، سطح کلسترول LDL کل و کلسترول «بد» به‌طور قابل‌توجهی به ترتیب 28 و 23 درصد کاهش می یابد.

به همین نحو، یک مطالعه انسانی یک ماهه شاهد کاهش 11% و 4% در سطح کلسترول کل و کلسترول بد LDL در افرادی بود که روزانه حدود 3 گرم ژل رویال مصرف می کردند.

برعکس، یک مطالعه کوچک انسانی دیگر هیچ تفاوت معنی‌داری در سطح کلسترول بین شرکت‌کنندگان درمان شده با ژل رویال و افرادی که دارونما دریافت کرده بودند را نشان نداد.

با اینکه این مطالعات امیدوارکننده هستند، اما تحقیقات بیشتری برای درک بهتر فواید ژل رویال بر سلامت قلب مورد نیاز است.

خلاصه

برخی از تحقیقات حیوانی و انسانی بیانگر ان هستند که مکمل های ژل رویال، سطح کلسترول را کاهش می دهند. با این حال، مطالعات بیشتری برای تایید این نتایج مورد نیاز است.

4. می تواند به بهبود زخم و ترمیم پوست کمک کند

ژل رویال - هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی – می تواند به بهبود زخم و سایر بیماری های التهابی پوست کمک کند.

مشخص شده که ژل رویال دارای اثر ضد باکتریایی برای بهبود زخم هاست.

یک مطالعه حیوانی افزایش تولید کلاژن (یک پروتئین ساختاری حیاتی برای ترمیم پوست) در موش هایی که عصاره ژل رویال دریافت کردند، را نشان میدهد.

یک مطالعه آزمایشگاهی نیز نشان می دهد که میزان ترمیم بافتی در سلول های انسانی درمان شده با ژل رویال بطور قابل توجهی افزایش می یابد.

برعکس، یک مطالعه انسانی جدیدتر هیچ تفاوتی در بهبود زخم بین گروه کنترل و شرکت‌کنندگان مبتلا به زخم پای دیابتی تحت درمان موضعی با ژل رویال، را نشان نمی دهد

در نهایت، تحقیقات بیشتری در مورد فواید ژل رویال در بهبود زخم و ترمیم بافتی مورد نیاز است.

خلاصه

برخی تحقیقات نشان می دهند که ژل رویال می تواند تولید پروتئین های دخیل در ترمیم بافت را افزایش دهد. با اینحال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

5. پروتئین های خاص می تواند فشار خون را کاهش دهند

ژل رویال می تواند با کاهش فشار خون از قلب و سیستم گردش خون محافظت کند.

چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان می‌دهند که پروتئین‌های خاص موجود در ژل رویال سلول‌های ماهیچه صاف را در رگ‌ها و شریان‌ها را سست نموده و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهند .

یک مطالعه جدید حیوانی تاثیر یک مکمل شامل ژل رویال به همراه سایر مواد مشتق شده از زنبور عسل را مورد بررسی قرار داده و کاهش قابل توجهی در میزان فشار خون را نشان می دهد. با این حال، نقش دقیق ژل رویال در این مکمل نامشخص است.

تحقیقات بیشتری برای درک رابطه ژل رویال با فشار خون مورد نیاز است.

خلاصه

با این که تحقیقات اولیه نشان می دهند که پروتئین های خاص موجود در ژل رویال می توانند منجر به کاهش فشار خون شوند، با اینحال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

6. قند خون را با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب تنظیم می کند

ژل رویال همچنین ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، کنترل قند خون و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

مطالعات فراوان افزایش حساسیت به انسولین و اثر محافظتی بر روی پانکراس، کبد و بافت های تولید مثلی در موش‌های چاق دیابتی تحت درمان با ژل رویال را نشان می دهند.

یک مطالعه کوچک شش ماهه انسانی کاهش 20 درصدی قند خون ناشتا را در افراد سالمی که روزانه ژل رویال مصرف می کردند، نشان داد. با این حال، تحقیقات در این زمینه محدود است.

خلاصه

مطالعات متعدد حیوانی نشان می دهند که ژل رویال ممکن است حساسیت به انسولین را افزایش داده و کنترل قند خون را بهبود بخشد. با این حال، تحقیقات انسانی صورت گرفته محدود می باشند.

7. خواص آنتی اکسیدانی ممکن است از عملکرد سالم مغز پشتیبانی کند

ژل رویال می تواند عملکرد مغز را تقویت کند.

یک مطالعه نشان می دهد که موش‌های تحت درمان با ژل رویال سطوح پایین‌تری از هورمون‌های استرس داشته و سیستم عصبی مرکزی قوی‌تری نسبت به گروه کنترل دارند.

یک مطالعه جداگانه منجر به بهبود حافظه و کاهش علائم افسردگی در موش‌های یائسه دریافت کننده ژل رویال شد.

مطالعه حیوانی دیگری نشان می دهد که موش‌های تحت درمان با ژل رویال بهتر می‌توانند ذخایر شیمیایی خاص مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر را حذف کنند.

بیشتر این مطالعات اثر محافظتی بر روی مغز و بافت عصبی را به ظرفیت آنتی اکسیدانی ژل رویال نسبت می دهند. اگرچه این داده ها دلگرم کننده اند، اما تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

خلاصه

مطالعات متعدد حیوانی نشان می دهد که ژل رویال ممکن است برای عملکرد مغز مفید باشد، با اینحال، تحقیقات انسانی وجود ندارد.

8. احتمالا" ترشح اشک را افزایش داده و خشکی مزمن چشم را درمان کند

ژل رویال در صورت مصرف خوراکی می تواند خشکی چشم را درمان می کند.

یک مطالعه حیوانی و یک مطالعه انسانی کوچک بهبودی خشکی مزمن چشم در کسانی که با ژل رویال خوراکی درمان شده بودند را نشان می دهد. نتایج بیانگر ان است که این ماده مشتق شده از زنبور عسل می تواند ترشح اشک را از غدد اشکی چشم افزایش دهد.

هیچ گونه عوارض جانبی از مطالعه انسانی گزارش نشده است. بنابراین، ژل رویال می تواند به عنوان یک راه حل کم خطر برای خشکی مزمن چشم عمل کند.

به یاد داشته باشید که این نمونه داده بسیار کوچک بیانگر فواید ژل رویال در درمان خشکی چشم بیشتر افراد نیست. در نهایت، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

مقدار کمی از داده ها نشان می دهد که ژل رویال ممکن است ترشح اشک را در افراد مبتلا به خشکی چشم مزمن افزایش دهد. با این حال، انجام مطالعات بیشتر ضروریست.

9. ممکن است اثرات ضد پیری را به روش های مختلفی ارائه دهد

ژل رویال ممکن است با روش های مختلف روند پیری را کند کند.

چند مطالعه افزایش طول عمر و بهبود عملکرد شناختی را در موش‌های تحت درمان خوراکی با ژل رویال نشان می‌دهد.

ژل رویال گاهی اوقات در محصولات مراقبت از پوست موضعی به منظور حمایت از حفظ پوست سالم و جوان‌تر شدن آن گنجانده می‌شود.

تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که ژل رویال می تواند به افزایش تولید کلاژن و محافظت در برابر آسیب‌های پوستی مرتبط با قرار گیری در معرض اشعه ماوراء بنفش کمک کند. از آنجایی که تحقیقات انسانی در مورد فواید ضد پیری استفاده از ژل رویال خوراکی یا موضعی کافی نیست، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

ژل رویال ممکن است برخی از علائم رایج پیری را کاهش دهد، اما تحقیقات چندانی انجام نشده است.

10. احتمالا" از یک سیستم ایمنی سالم حمایت کند

ژل رویال می تواند پاسخ ایمنی طبیعی بدن شما را در برابر باکتری ها و ویروس های خارجی افزایش دهد.

MRJPs و اسیدهای چرب موجود در ژل رویال به عنوان تقویت کننده فعالیت ضد باکتریایی شناخته شده اند که می توانند بروز عفونت را کاهش داده و از عملکرد ایمنی حمایت کنند.

با این حال، بیشتر داده های کاربردی به تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی محدود هستند. بنابراین، مطالعات انسانی بیشتری برای تایید این اثرات مورد نیاز است.

خلاصه

برخی از تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی از اثرات ضد میکروبی ژل رویال حمایت می کنند و نشان می دهند که این ماده ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. با این حال، مطالعات انسانی وجود ندارد.

11. عوارض جانبی درمان سرطان را کاهش می دهد

شیمی درمانی و سایر درمان های سرطان با عوارض جانبی قابل توجهی از جمله نارسایی قلبی، التهاب و مشکلات گوارشی (GI) همراهند.

ژل رویال می تواند برخی از عوارض جانبی منفی مرتبط با برخی درمان های سرطان را کاهش دهد. یک مطالعه کاهش قابل توجهی را در آسیب قلبی ناشی از شیمی درمانی را در موش‌های دریافت کننده ژل رویال نشان می دهد.

یک مطالعه محدود انسانی نشان داد که استفاده از ژل رویال به صورت موضعی ممکن است از موکوزیت ( یک عارضه جانبی درمان سرطان که باعث زخم‌های دردناک در دستگاه گوارش می‌شود ) جلوگیری کند.

اگرچه این مطالعات دلگرم کننده اند، اما نتایج قطعی در مورد فواید ژل رویال در درمان سرطان ارائه نشده است. انجام تحقیقات بیشتر ضروری است.

خلاصه

ژل رویال ممکن است برخی از عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان را درمان کند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

12. ممکن است برخی از علائم یائسگی را درمان کند

ژل رویال احتمالا" علائم مرتبط با یائسگی را درمان می کند.

یائسگی باعث کاهش هورمون های معمول می شود و با عوارض جسمی و روحی مانند درد، اختلال حافظه، افسردگی و اضطراب همراه است.

یک مطالعه نشان داد که فواید ژل رویال در کاهش افسردگی و بهبود حافظه در موش‌های یائسه مشاهده شده است

مطالعه دیگری روی 42 زن یائسه نشان دهد که مصرف روزانه 800 میلی گرم ژل رویال به مدت 12 هفته در کاهش کمردرد و اضطراب تاثیر بسزایی دارد. به خاطر داشته باشید که تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه

ژل رویال ممکن است به طور موثر علائم یائسگی را درمان کند، با اینحال تحقیقات بیشتری لازم است.

اشکال دوز و مکمل

از آنجایی که تحقیقات انجام شده نسبتاً محدود می باشند، دوز توصیه شده قطعی برای ژل رویال مشخص نیست.

هنگامیکه ژل رویال به عنوان یک مکمل غذایی مصرف شود، در حالت طبیعی خود - بصورت ژل مانند - یا به شکل پودر یا کپسول قابل استفاده است.

فواید بیشماری در طیف گسترده ای از دوزها مشاهده شده است. تحقیقات فعلی از مزایای احتمالی 300-6000 میلی گرم در روز پشتیبانی می کند.

ژل رویال را همچنین می توان به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد و گاهی نیز در محصولات مراقبت از پوست موجود در بازار یافت می شود.

اگر قبلا هرگز از ژل رویال استفاده نکرده اید، بهتر است با دوز بسیار اندک شروع نمائید تا از بروز واکنش های آلرژیک جدی و عوارض جانبی جلوگیری شود.

خطرات و عوارض جانبی

گرچه ژل رویال احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر می باشد، اما کاملا" بدون خطر نیست.

از آنجایی که این ماده یکی از محصولات زنبور عسل محسوب می شود، افرادی که به نیش زنبور، گرده گل یا سایر آلرژن های محیطی حساسیت دارند، بایستی در مصرف ژل احتیاط کنند.

برخی از آلاینده های محیطی از جمله آفت کش ها نیز در ژل رویال یافت شده و می توانند منجر به واکنش های آلرژیک شوند.

با اینکه استفاده از ژل رویال برای اکثر افراد بی خطر است، گاهی اوقات عوارض جانبی جدی مانند آسم، آنافیلاکسی، درماتیت تماسی

و برخی واکنش های شدید گزارش شده و حتی می تواند کشنده باشد.

نتیجه گیری

با اینکه ژل رویال برای قرن‌ها در روش‌های پزشکی باستانی مورد استفاده قرار گرفته، اما به دلیل فقدان تحقیقات، تا حد زیادی توسط پزشکان غربی رد میشود. با این وجود، این محصول زنبور عسل - که با عسل متفاوت است - هنوز به عنوان یک درمان جایگزین برای انواع بیماری های جسمی و روحی مورد استفاده قرار می گیرد.

تا امروز، بسیاری از ادعاهای مربوط به تاثیر ژل رویال بر سلامتی اثبات نشده است. بخش عمده تحقیقات موجود به مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی یا مطالعات بسیار کوچک انسانی محدود هستند. خوردن ژل رویال 100% بی خطر نیست. گاهی اوقات عوارض جانبی جدی مانند آنافیلاکسی گزارش شده است.

با اینکه تحقیقات فعلی امیدوارکننده اند، اما تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه ژل رویال میتواند برای یک سبک زندگی سالم مناسب باشد، مورد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من