استفاده از عسل به عنوان یک درمان طبیعی و موثر برای سوختگی های خفیف و شدید

کاربرد عسل در درمان سوختگی

فهرست مطالب

استفاده از داروهای طبیعی برای سوختگی‌های جزئی، بریدگی‌ها، بثورات و گزش حشرات یک روش رایج است که برای قرن‌ها وجود داشته است.

هنگامی که سوختگی جزئی بوده و بعنوان درجه یک طبقه بندی شود، هدف از درمان آن در خانه کمک به کاهش درد و التهاب در هنگام بهبودی است. هرچند عسل گرید پزشکی یک گزینه محبوب برای درمان های خانگی است، اما استفاده از آن تنها برای سوختگی های جزئی توصیه می شود.

در اینجا نکاتی برای استفاده از عسل در درمان سوختگی ها ارائه می شود

1.عسل می تواند در درمان سوختگی های جزئی درجه یک بی خطر باشد

عسل می تواند در درمان سوختگی های جزئی درجه یک بی خطر باشد

بله، می‌توان برخی از سوختگی‌های جزئی را در منزل و با روش های سنتی درمان کرد، اما قبل از انجام این کار، بایستی با انواع مختلف سوختگی‌ها آشنایی داشت.

چهار دسته اصلی سوختگی وجود دارد :

  • سوختگی های درجه یک: این سوختگی های خفیف دردناک بوده و باعث قرمزی جزئی لایه بیرونی پوست می شوند.
  • سوختگی های درجه دو: این سوختگی‌ها شدیدتر از سوختگی‌های خفیف می باشند، زیرا لایه‌های تحتانی پوست را نیز تحت تأثیر قرار داده و باعث درد، تورم، تاول و قرمزی می‌شوند.
  • سوختگی های درجه سه: این سوختگی های بسیار جدی می توانند به هر دو لایه پوست آسیب رسانده یا به طور کامل آن را از بین ببرند. این سوختگی ها نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارند.
  • سوختگی های درجه چهار: علاوه بر جراحت ناشی از سوختگی درجه سه، سوختگی درجه چهار به داخل چربی نیز گسترش می یابند. در این نوع سوختگی ها نیز مراقبت فوری پزشکی لازم است.

علاوه بر این چهار دسته اصلی، آسیب ناشی از سوختگی درجه پنج به عضله و سوختگی درجه شش به استخوان گسترش می یابد.

2. همیشه از عسل گرید پزشکی استفاده شود

عسل گرید پزشکی استریل شده است. طبق تحقیقات صورت گرفته در سال 2014 ، استفاده از عسل گرید پزشکی برای سوختگی درجه یک و دو، زخم‌های حاد و مزمن، خراشیدگی، زخم‌های فشاری و زخم‌های پا مناسب است.

محصولات عسل گرید پزشکی به صورت ژل و چسب در دسترس بوده و به پانسمان‌های چسبنده، آلژینات و کلوئید افزوده می‌شوند.

3. استفاده از عسل برای زخم های سوختگی خفیف تا متوسط می تواند بی خطر باشد

شواهد نشان می دهند در سوختگی های سطحی خفیف تا متوسط می توان از عسل برای درمان زخم استفاده کرد. بررسی ها نشان می دهند عسل دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است.

در صورتیکه سوختگی پیشرفته تر از مرحله متوسط باشد، حتما با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید.

4. پانسمان های عسل می توانند بهبود زخم را بهبود دهند

به نظر می‌رسد که استفاده موضعی از عسل سوختگی‌های جزئی را سریع‌تر از سایر درمان‌ها، مانند گاز پارافینی، کتان استریل، لایه پلی‌اورتان یا باز گذاشتن زخم، بهبود می دهد.

5. برای اجتناب از چسبناک شدن همه چیز، عسل با یک پانسمان استفاده شود

اگر نمی خواهید کل روز انگشتانتان چسبنده باشند، عسل را روی یک پد یا گاز استریل و نه مستقیماً روی محل سوختگی بمالید. سپس پانسمان را روی محل سوختگی قرار دهید. برای اجتناب از چسبناک شدن همه چیز، می توان یک پانسمان درجه پزشکی که از قبل با عسل پوشانده شده را خریداری کرد.

6. استفاده ایمن از عسل نیاز به مراحل خاصی دارد

استفاده از عسل گرید پزشکی ابتدا مستلزم مراجعه به پزشک برای ارزیابی زخم ها و اطمینان از عدم وجود عفونت یا نیاز به مداخله جراحی است. پس از تمیز کردن محل سوختگی و پاکسازی مناسب، در صورت لزوم، عسل را در یکی از اشکال مختلف استریل آن می‌توان تا سه بار در روز استفاده کرد و هر بار پانسمان زخم را تعویض نمود.

7. به دنبال تولید کنندگان معتبر محصولات عسل باشید

قبل از مراجعه به داروخانه بروید، در مورد تولیدکنندگان مختلف محصولات عسل برای سوختگی، در مورد خرید عسل تحقیق کنید تحقیق کنید.

8. از مصرف عسل در قسمت های خاصی از بدن اجتناب شود

برای هر نوع سوختگی در نواحی حساس تری مانند موارد زیر درمان های خانگی را نادیده گرفته و به پزشک مراجعه کنید:

  • دست ها
  • صورت
  • پا
  • ناحیه کشاله ران

اگر سوختگی درجه یک ناحیه بزرگی را پوشش داده و بیش از 3 اینچ باشد، و هم چنین در افراد بزرگسال مسن و نوزادان، باید به پزشک مراجعه نموده و از بکارگیری درمان های خانگی سوختگی خودداری نمود.

9. استفاده از عسل برای درمان سوختگی نیاز به تحقیقات بیشتری دارد

با اینکه عسل می تواند در درمان سوختگی‌های جزئی یا سطحی مؤثر باشد، اما با وجود شواهد امیدوارکننده نیاز به انجام تحقیقات بیشتری می باشد.

نتیجه گیری

در مورد درمان سوختگی در منزل اولین چیزی که باید مد نظر قرار داد، نوع سوختگی است. روی هم رفته، استفاده از عسل گرید پزشکی یک گزینه موضعی بی خطر برای سوختگی های جزئی درجه یک محسوب می شود.

در صورت نگرانی در مورد سوختگی، عدم اطمینان از شدت آن، یا بهترین محصولات برای استفاده، با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من